VIER REDENEN WAAROM KRACHTTRAINING MOTIVEERT

En nee, zoals je wellicht van mij gewend bent, post ik nooit de meest ingewikkelde wetenschappelijk onderbouwde artikelen om mijn mening kracht bij te zetten. Ik houd de zaken vaak lekker simpel en praktijkgericht: vandaar een aantal redenen waarom krachttraining goed voor je is. In Jip en Janneke taal welteverstaan.

 

KRACHTTRAINING IS (MULTI)FUNCTIONEEL

Mits je het aandurft om met losse gewichten te werken. En je moet natuurlijk ook lekker zwaar durven te trainen. Hoe vaak ik niet hoor van klanten dat ze liever eerst een paar maanden trainen (lees: Crosstrainer en daarna nooit meer komen) zodat ze fitter kunnen worden om aan krachttraining te beginnen. Omgekeerde volgorde. Johan Cruijff zei ooit: “ Om te leren voetballen moet je voetballen.” Dat geldt ook voor krachttraining.

Beginner of gevorderd: als je blessurevrij bent, kun je trainen. Werk altijd vanaf een bepaalde basis. Bouw jouw trainingsschema om enkele primaire oefeningen heen. Voorbeelden hiervan zijn Squats, Bankdrukken, Deadlifts, Optrekken, Voorovergebogen roeien, Shoulder Press enzovoorts. Verwerk dit in één trainingsschema en je beschikt over een Full Body Workout. Speel om weekniveau per training met volume, intensiteit en stijl zodat je per training een frisse prikkel garandeert.

KRACHTTRAINING IS ALLROUND

Of je nu spiermassa wilt kweken, sterker wilt worden, gaat voor afvallen of revalideert: voor elk doel is krachttraining geschikt. Daar komt bij dat het trainen onder weerstand geschikt is voor zowel mannen als vrouwen. En dat laatste is een trend die ik in verschillende gyms zie groeien: vrouwen aan het ijzer. Want je komt er niet uit te zien als de female variant van Arnold Schwarzenegger! Nee, je werkt aan een sterk, strak en gezond lichaam.

Denk dus vooraf goed na over jouw doelstelling en zorg ervoor dat je hierover met jouw trainer goed overlegt. Want iemand die binnen een half jaar tijd tien kilo moet verliezen, heeft behoefte aan een ander trainingsschema dan een wedstrijdatleet uit de Powerlifting.

JE VERZADIGT NIET

Hoe vaak er aan mij wordt gevraagd of ik na al die jaren nog spierpijn ervaar. En dan die onbegrijpelijke blikken die ik krijg als ik bevestigend antwoord. “Jij met jouw getrainde spieren nog spierpijn?” Ja! Want als je goed periodiseert op macro-, meso- en microniveau, weet je altijd weer dat gebied van overload en supercompensatie te vinden. En dat zorgt voor die bevredigende spierpijn. En de combinatie van deze drie elementen toont aan dat het lichaam nog altijd werkt aan verbetering: daarom zeg ik dat krachttraining niet verzadigt.

HET SMAAKT NAAR MEER

Vijftien jaar geleden begonnen met fitness en nu internationaal wedstijdatleet in de Powerlifting. Ik zal niet zeggen dat het snel is gegaan maar gevoelsmatig vloog de tijd. Ik ben dit gaan doen omdat simpelweg fitness beoefenen te saai was. Dat is trouwens ook de reden van retentie in sportscholen maar dat is een ander verhaal.

Fitness was voor mij te saai en ik zocht naar prikkeling en doelstellingen. Ik dacht dat ooit te kunnen vinden in Bodybuilding maar dat was niks voor mij. Ik kwam in aanraking met maximale kracht en was gelijk verkocht. Het verbeteren van jezelf, het uiterste uit jezelf halen en de bevestiging die je krijgt is verslavend. Dat wil ik iedereen laten ervaren; vandaar dat ik ben begonnen met Strength Academy. Wij geven Workshops, Clinics, Personal Training etc. Daarnaast kun je bij ons in Amsterdam de hele week lekker trainen. Je weet ons te vinden!:-)