Afgelopen week had ik een zeer interessante meeting op Skype met de Britse Ellie Steel (24). In het najaar van 2014 kwam ik haar tegen bij de Western European Championships in Turijn (Italië) en naast haar sportieve uitstraling, viel mij de enthousiasme voor Powerlifting op. Sindsdien is zij één van de atleten die ik via social media volg en deze week trok ik dan ook de stoute schoenen aan en benaderde haar voor een interview.

Laten we eens persoonlijk beginnen. Wie ben je, hoe oud ben je en hoe ben je met de sport in aanrakingEllie Steel gekomen?

Mijn naam is Ellie Steel, ik ben 24 jaar oud en woon in Birmingham, UK. Hier ben ik gaan wonen omdat ging studeren bij de Universiteit. En eigenlijk ben ik daarna gebleven omdat de mensen in de omgeving heel leuk en aardig zijn. Na het afstuderen, besloot ik dat ik graag stuntvrouw wilde worden. Al gauw kwam ik erachter dat het heel erg moeilijk is om in dat wereldje terecht te komen. Zo moet je bijvoorbeeld zwarte band in de martial arts hebben en zo zijn er nog meer ingewikkelde zaken. Uiteindelijk belandde ik bij de politie waarbij je af en toe te maken krijgt met gevaarlijke stunts.

En hoe ben je in de Powerlifting beland?

Toen ik nog klein was, startte ik met skieën. Ik merkte hierbij dat ik hele sterke benen kreeg. Ik beoefende deze sport uiteindelijk zo’n acht jaar. Op een gegeven moment kreeg ik een ongeluk en wilde ik dit niet meer doen. De drie jaar die daarop volgde, deed ik niets aan sport en helaas werd ik zwaarder. Zo at ik als een topsporter zonder dat ik aan lichaamsbeweging toe kwam. Ik besloot op Judo te gaan. Na een jaar merkte dat ik in shape raakte, vet verbrandde en zo kwam ik in aanraking met trainen in de gym. Uiteindelijk beoefende ik CrossFit; hier trainde ik op diverse onderdelen uit de Powerlifting.

De techniek in die sport doet vaak pijn aan je ogen

Omdat ik zoveel train op de onderdelen en deze ook goed beheers, is dat voor mij gelukkig nooit een probleem geweest. Iemand laat mij één keer iets zien en ik pak het direct goed op. Wij hebben echter wel hele lange tijd met lege stangen getraind om de techniek van Powerlifting goed onder de knie te krijgen. Op een gegeven moment wilde ik zoveel mogelijk gewicht gebruiken en dan kijken wat dit doet met de uitvoering en techniek van dat onderdeel.

En op een dag werd je wakker en was je Powerlifter…

Nog niet helemaal. Ik wilde graag meedoen aan Strong Man wedstrijden. Iemand zei tegen mij dat ik daar totaal niet geschikt voor was maar ik wilde dolgraag aan een wedstrijd meedoen. Een Powerlifting-atleet uit het Britse selectieteam raadde mij aan om voor Powerlifting te kiezen. Zo wees hij mij op mijn korte armen en benen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Powerlifting in combinatie met wat Bodybuilding. Ik wil er nog altijd graag fit en sterk uitzien; voor mij is dat heel belangrijk.

Wanneer begon je met wedstrijden?

Zo’n tweeënhalf jaar geleden. Ik trainde slechts een maand toen ik meedeed met de regionale West Midland  Powerlifting Championships. Hier werd ik kampioen in mijn gewichtsklasse (-57 kg). Op deze wedstrijd behaalde ik een met Squat 97,5 kg, Bench Press  57,5 kg  en Deadlift 120 kg. Daarnaast won ik de prijs van Best Female Lifter. Vanaf dat moment heb ik volledige focus op Powerlifting en zijn wedstrijden het enige waarom ik train.

Je houdt niet van trainen?

Nee. Ik train omdat ik graag vrienden in de gym zie en wedstrijden doe maar trainen is niet mijn favoriete bezigheid, nee.

Hoe vaak per week train je

 Ik train momenteel vier keer per week. Trainen doe ik volgens een splitschema:

  • Dag 1: zware training voor benen
  • Dag 2: zware sessie upper body
  • Dag 3: licht benen
  • Dag 4: licht upper body

Ellie SteelEn wat is je sterkste onderdeel uit Powerlifting?

Bench Press. Ik hou ervan om op dit onderdeel te trainen. Het geeft mij een zeer goed gevoel. Zo houd ik ervan om mijn borstspieren te gebruiken en hou ik van het gevoel dat het trainen van bovenlichaam geeft. Verder zie ik nog altijd progressie en beheers ik de brug-techniek van Bench Press heel erg goed. Squat daarentegen is mijn minst favoriete onderdeel.

Wat? Hoe is dat mogelijk?

Squat kost veel energie en na een stevige sessie voel ik mij vaak ziek en leeg.

Zorg je wel voor de juiste balans in trainen tussen Squat, Bench Press en Deadlift?

Ja, ik oefen ook graag op Deadliften. Zonder riem train ik momenteel met zo’n 140 kg en voel ik dat ik sterke lagerugspieren heb. Ik ervaar bij Deadlift dat de puzzel op mentaal vlak moet kloppen. Je dient te beschikken over de juiste focus. Hier heb ik wat op gevonden. Ik heb mijn eigen ritueel voordat ik met Deadlift begin. Denk hierbij aan het plaatsen van je voeten bij de stang, het aanzetten voor het optillen enzovoorts.

Wat zijn je doelstellingen voor de korte termijn?

Ik stel nooit echt doelstellingen omdat ik mijzelf niet wil teleurstellen maar voor de komende wedstrijd haal ik graag 180 kg squat, 125 kg Bench Press en 175 kg Deadlift.

Ik zag je in Italië op de WEC 2014. Je had een hoop plezier op de wedstrijd!

Ja, ik ben nooit boos of chagrijnig op een wedstrijd. Ik geniet er juist van op de dag van de wedstrijd. Mijn moeder is er altijd bij om mij te supporten en ik probeer altijd even naar haar te zwaaien. Komende wedstrijd zijn bijvoorbeeld al mijn vrienden erbij en daar geniet ik gewoon van.

Heb je ook langetermijndoelstellingen en is er een carrière na de sport?

Ja ik wil graag in de wereldwijde top 5 van de wereld eindigen. Niet eenmalig maar structureel. Daarnaast wil ik graag een internationale gouden medaille behalen op de Bench Press.

Powerlifting is mijn sport, het heeft mij veel gebracht. Ik heb veel sporten beoefend maar Powerlifting is voor mij het meest positief. Men support elkaar en de sfeer onderling is altijd erg goed. De sport heeft meer voor mij gedaan dan ik voor de sport. Daarom wil ik graag een rolmodel zijn en wil ik mensen ervan bewust maken hoeveel je voldoening je uit de sport kunt halen. Het is een geweldige sport die iedereen kan beoefenen.

Wat wil je tegen bijvoorbeeld vrouwen zeggen die op het punt staan om voor krachtsport te kiezen?

Vrouwen willen niet te gespierd worden; in onze sport is dat niet aan de orde. Je voelt je juist sterker, bouwt aan zelfvertrouwen en je maakt jezelf beter. Het geeft een enorme boost aan j zelfvertrouwen en daarnaast ontmoet je als single vrouw leuke gespierde mannen haha. Een echte aanrader voor vrouwen dus!

RESULTATEN ELLIE STEEL

  • 2014- Western European Cup Champion (Italy) (-57 kg)
  • 2015- British equipped champion (-57 kg)
  • 2015- British bench Press Champion
  • 2015- Zilver European Powerlifting Championships (Pilsen) (-57 kg)
  • 2015- Brons European Championships (Chemnitz) (-57 kg)
  • 2015- Zilver Western European Cup (La Manga) (-63 kg)