ZOMER 2017

Goh wat was ik blij zeg: 350 kg SQUAT. Het was ergens in augustus dit jaar waarin ik zonder gedegen voorbereiding deze squat wegzette. Laat duidelijk zijn: equipped. Want tegenwoordig wordt er direct gevraagd naar het onderscheid hierin. Ik ben equipped lifter waarmee ik zoveel zeg als dat ik gebruikmaak van compressiepakken voor alle drie de lifts.

Terug naar die 350 kg SQUAT. Op zich helemaal niet bijzonder want ik boog dit al in 2014. Maar het feit dat het nog middenin de zomer was -een periode waarin ik qua gewicht nooit piek- vond ik wel mooi. Want wat zou het piekmoment van november dan wel niet brengen?

 

VOORBEREIDING WK POWERLIFTING 2017

Nu zijn we in die maand en kan ik terugkijken op een pittige voorbereiding. Deze is in de zomer gestart met bovengenoemde SQUAT. Daarnaast zat ik op dat moment in een geode flow met DEADLIFT. Het stomme aan mij is dat ik altijd de exacte tijdstippen vergeet maar ga ervan uit dat ik over dezelfde maand spreek. Daarin liftte ik 320 kg en wie mij kent: dat is voor mij een behoorlijk pak ijzer. Ik ben gewoon niet zo’n goede DEADLIFTER.

 

NK CLASSIC BANKDRUKKEN 2017

Gaandeweg de weken (september en oktober) werden de intensiteiten opgevoerd.  Op zondag 10 september deed ik mee met de NK Classic Bankdrukken waarmee ik als eerste eindigde in de allerzwaarste klasse. Daar drukte ik 242,5 kg (+2,5 kg PR) en dat was genoeg om kampioen te worden. Ik zie deze wedstrijd ieder jaar als officiële start voor de jaarlijkse WK. Ik kon beginnen!

 

RICHTING DE WEDSTRIJD

En dat ging behoorlijk goed. Hoewel ik al een aantal maanden last heb van een liesblessure, kon ik op een gedegen manier mijn setjes maken. Volumesets op de SQUATS met 5 reps op 235 kg, single sets met 270 – 285 kg op DEADLIFT. En natuurlijk niet te vergeten mijn volume op de BENCH PRESS: 10 x 200 kg, 7 x 210 kg, 3 x 230 kg en 2 x 232,5 kg. Getallen die vertrouwen geven richting een belangrijke wedstrijd.

 

DIKKE PR MET 380 KG SQUAT

Drie weken geleden (vrijdag 20 oktober) steeg ik een klein beetje boven mijzelf uit. Ik moest volgens het trainingsschema een SQUAT maken met 370 kg. Dat ging keihard! Zo hard dat ik besloot voor een PR te gaan: “Hang er maar drietachtig aan jongens…!” In normaal Nederlands: “Willen jullie 380 kg klaarzetten?” Zo gezegd, zo gedaan. Knietjes binden, riem op en SQUATTEN DIE TROEP! Hij ging best hard (zie video met 380 kg SQUAT);-).

RUGBLESSURE

En toen gebeurde wat er in mijn sportcarrière vaker is gebeurd dan mij lief is. Weer een rugblessure! In onderstaande video zie je het gebeuren. Volgens schema moest ik een tussenset (opbouw set richting een hoger gewicht) maken met 300 kg. Ik voelde al een gebrek aan vertrouwen. Helaas heb ik dat altijd met dit onderdeel maar ik weet het gelukkig vrijwel altijd naast mij neer te leggen. Nu dus niet. Veel te wild greep ik naar het halter en zonder echt spanning op de core te zetten, trok ik het gewicht. Halverwege de range of motion voelde ik een tik in mijn onderrug. Een nieuwe blessure was geboren. Ik voorzag een aantal lange nachten en dat werden het…

Weer moest ik herstellen, weer moest ik na herstel met lichte gewichten beginnen, weer moest ik een achterstand goedmaken en weer moest ik na herstel met een blessure in mijn achterhoofd flinke gewichten tillen. En deze opbouw moest in slechts een paar dagen plaatsvinden. Zo gezegd, zo gedaan. De blessure kreeg ik op woensdag 25 oktober 2017 en de dag daarna kon ik terecht bij mijn vaste osteopaat. Na een behandeling “stond de boel weer recht” en kon ik een paar dagen nemen om te herstellen. Vrijdag startte ik met een aantal sets BENCH PRESS, zondag SQUATS met lege stang i.c.m. een aantal topsets op BENCH PRESS (232,5 kg) en een lichte start met equipped DEADLIFT met slechts 120 kg. Op dat moment kon ik weer pijnvrij bewegen. Nu was het zaak om de kracht en spanning van voor de blessure weer terug te vinden.

HERSTELLEN EN VERDERGAAN

De weken daarna trainde ik gewoon lekker door. Wat je ziet in onderstaande video zijn de beste lifts uit de voorbereiding van de afgelopen week (tussen 6 en 9 november 2017). Je ziet een beroerde 370 kg SQUAT. Dat komt door de aanwezigheid van kracht i.c.m. het gebrek aan spanning op een herstellende onderrug. Ik dezelfde video heb ik de 380 kg SQUAT van een aantal weken eerder erachteraan geplakt. Deze beurt is uit de training van 20 oktober. De overige lifts zijn 325 kg BENCH PRESS (PR + 12,5 kg) en 310 kg DEADLIFT (-15,5 kg t.o.v. PR). De topbeurten maken samen 1.015 kg en stammen wel uit de laatste trainingsweek.

CONCLUSIE

Komende week is dus het WK. Nog een paar lichte trainingen afwerken voor de daadwerkelijke wedstrijd. Ik kan afsluiten met de volgende zin: Ik ben fit en presteer op een wedstrijd altijd beter dan in de trainingen. Je hoort van me!;-)

Jordi Snijders